
JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 1 
 

 

 

The New Zealand Media Ownership Report 2011 

Published: 16 September 2011 
 
Author: Merja Myllylahti 

 

This New Zealand Media Ownership Report is the first published by AUT‟s Centre for 

Journalism, Media and Democracy (JMAD). In March 2011, JMAD took over the New 

Zealand media mapping project over from Bill Rosenberg, who delivered his last media 

ownership report in 2008. 

This report finds that New Zealand media companies are increasingly dominated by global 

and pan-regional media corporations, and that they are vulnerable to commercial and 

shareholder pressures. In response to these pressures, New Zealand media companies 

have continued to economise and started to digitalise. These developments have led to the 

closure of a 20 year old weekly business paper, job losses for journalists, printers, 

advertising and distribution workers, and government loans for a conglomerate with major 

broadcast holdings. Secondly, with APN‟s and Fairfax‟s withdrawal from New Zealand Press 

Association NZPA, and the government‟s funding cut for the state owned digital TV channel 

TVNZ7, public media space is shrinking as commercial influence has expanded. 

Key events and trends which have shaped New Zealand media space most recently are: 

 Closure of the 130 year old NZPA news service 

 Government loan to radio and TV giant MediaWorks 

 The end of funding of TVNZ7 and TVNZ6 and the removal of TVNZ Charter 

obligations 

 Pay TV provider Sky expanding to the internet 

 Fairfax and APN – economising & digitalising 

 Non-media corporates entering local news markets with online directory 

services 

 
 
 
  



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 2 
 

 
 
Global context – ownership convergences 
 

Since the 1980s companies such Time-Warner, Bertelsmann, Disney and News 

Corporation have become media-entertainment conglomerates with worldwide 

holdings. For example, in 1985, News Corporation merged with Twentieth Century 

Fox, Disney acquired the ABC network in 1995 and CBS merged with Viacom in 

1999. During the early 21st century, ICT corporations intermeshed with media-

entertainment companies through the convergence of technology, content and 

cultural consumption.  Advances in Internet applications, digital television, and, more 

recently, mobile telephony have blurred traditional separations between 

broadcasting, computing, telecommunications, and consumer electronics. This 

became evident in the evolving structures and strategies of corporate ownership. 

(Hope, 2011, p. 525). 

Recently we have witnessed major changes in the ownership structures of the 

media-entertainment industry and the ICT sector. In January 2011, Comcast, the 

largest cable TV company in US, completed its takeover of NBC Universal 

“cementing one of the largest media mergers in recent history” (Pew Research 

Center, 2011). The deal gives Comcast 51 percent control of NBCU for a cost of $14 

billion. In February 2011, the web service company AOL bought online news and 

blogging site Huffington Post for $315 million. According to Pew Research Center, 

before the purchase AOL was the 3rd or 4th most visited news site in the USA (Pew 

Research Center, 2011).  

Ownership convergence between hardware and software providers was also evident 

during 2011. In May, the global software company Microsoft bought Skype - which 

offers free phone calls over the internet - with a cash offer of $8.6 billion (Bright, 

2011). According to Arthur (2011), the acquisition reflects Microsoft‟s ambition to 

expand within the consumer and smart phone market. Before that, in February 2011, 

Microsoft publicised its strategic partnership with Nokia, the worldwide mobile phone 

manufacturer (Microsoft, 2011). Nokia‟s President and CEO, Stephen Elop, stated in 

a joint press conference:  

Today, developers, operators and consumers want compelling mobile products, which 
include not only the device, but the software, services, applications and customer 
support that make a great experience. Nokia and Microsoft will combine our strengths 
to deliver an ecosystem with unrivalled global reach and scale. It‟s now a three-horse 
race. (Microsoft, 2011). 

The global search engine firm Google, announced in August 2011, that it would buy 

Motorola‟s mobile phone operations for $12.5 billion. As the media reports point out, 

Google‟s acquisition is “a major change for a company that until now put its focus 

entirely on smartphone software rather than hardware” (“Google Buys Motorola for 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 3 
 

$12.5 Billion, Moves Into Hardware”, 2011). In recent years, both Microsoft and 

Google have expanded their presence in the social media sector. In October 2007, 

Microsoft bought a 1.6 per cent stake in a social networking site Facebook for $240 

million (“Microsoft buys stake in Facebook”, 2007). Google was also interested 

investing in Facebook after purchasing video sharing site YouTube. Google bought 

YouTube in 2006 for $1.65 billion (“Google buys YouTube for $1.65 billion”, 2006).  

At the same time Rupert Murdoch‟s News Corporation has decreased its exposure to 

social media. In June 2011, the company sold by its social networking site MySpace 

to the advertising targeting company Specific Media for £35 million. In 2005, News 

Corporation paid $580 million for MySpace (Brown, 2011). Earlier this year, in 

February 2011, News Corporation entered into a partnership with Apple by launching 

its first newspaper designed specifically for the Apple‟s iPad platform (“News Corp., 

Apple Join to Launch iPad-Exclusive News App 'The Daily'”, 2011). The iPad 

newspaper – The Daily – is based on a subscription fee of 99 cents per week. The 

Chairman and CEO of News Corporation, Rupert Murdoch, is convinced that The 

Daily revolutionises global news business and brings it to the digital age. 

 

New times demand new journalism. So we built The Daily completely from scratch -- 

on the most innovative device to come about in my time -- the iPad. In short, we 

believe The Daily will be the model for how stories are told and consumed in this digital 

age. (News Corporation, 2011).  

 

 

Local context – ownership convergence 
 

In New Zealand, one of the most noticeable changes in the broader communication 

structure is Telecom NZ‟s decision to pull out of Yahoo!Xtra. In April 2011, Telecom 

NZ announced (2011) that after four years it was selling its stake to its majority owner 

Yahoo7. After the sale the Yahoo!Xtra business was rebranded to Yahoo!New 

Zealand – somewhat of a misnomer since the company is owned by the American 

Yahoo and Australia‟s Seven Network. Earlier, in May 2010, Telecom NZ launched 

free mobile browsing on the Facebook site to its customers (Telecom NZ, 2010).  

Otherwise, owners of New Zealand media companies have been busy expanding 

their operations to group-buying sites. In February 2011, MediaWorks launched its 

own group-buying website to compete with those of Yellow Pages, Yahoo7 and APN 

News & Media (“MediaWorks site adds to competition”, 2011). The site, called Cudo, 

offers customers discounted products and services each day. It is a joint venture 

among MediaWorks, Microsoft, Australian media firm Nine Entertainment and Cudo 

Australia. Stuff quoted MediaWorks director of interactive services, Siobhan 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 4 
 

McKenna, saying: "The group-buying model is just a new way of paying for 

advertising and whoever can give you most bang for your buck will win." 

(“MediaWorks site adds to competition”, 2011) 

In March 2011, media group APN increased its ownership of New Zealand based 

GrabOne from 50 to 75 percent (Apostolou, 2011). According to Apostolou, the move 

is a sign that APN has jumped onto the “hyper-local bandwagon” by targeting 

audiences in communities which are matching its regional radio and newspaper 

footprint (Apostolou, 2011). In August , APN announced that it had bought a New 

Zealand sports tipping site Jimungo, and that it was intending to buy a controlling 

stake in Australian online catalogue digital distribution business CC Media (“APN 

buys NZ sports tipping site”, 2011). According to APN chief executive Brett 

Chenoweth, these deals were “a clear pointer to APN's strategy in terms of 

connecting its existing media assets with high growth digital businesses.” (“APN 

buys NZ sports tipping site”, 2011). 

In March 2011, Fairfax bought Occupancy, which operates Australian websites 

listing holiday rental properties (Canning, 2011). It already owned a holiday rental 

site Stayz, and online travel operations Holidayhomes.co.nz and Bookit.co.nz. 

According to Fairfax‟s CEO Greg Hywood, Occupancy matches well to the 

company‟s business model: “Occupancy is an online transactional business that is 

growing strongly and has huge market potential.” (Canning, 2011).These recent buys 

exemplify the company‟s strategic push into online and digital businesses. In 2009, 

Fairfax purchased an Australian babysitting website FindABabySittter.com.au, and it 

took over New Zealand's online tender notification service provider TenderLink in 

2010. 

As anticipated, Fairfax announced in August 2011 that it would sell 30-35 percent of 

its online trading site TradeMe in order to reduce its debt and increase dividend 

payments. The partial flotation of TradeMe is expected to raise more than $200 

million for the company (Chessell, 2011a). 

 
 
New Zealand media ownership structure  
 
In 2011, the ownership structure of New Zealand‟s news media is not dramatically 

different to that in 2008 when Rosenberg delivered his last media ownership report 

(Rosenberg, 2008). As he observed three years ago: 

Four companies, all overseas owned, dominate the New Zealand news media. There 

is a near duopoly in two of the three main media – print and radio – a monopoly in pay 

television, and only three significant competitors in free-to-air television including the 

state-owned channels. (Rosenberg, 2008). 

 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 5 
 

In 2009 Rosenberg noted that his earlier observation was still valid: 

          It is remarkable that ownership of the media has remained largely stable during the 
year. This is as much a result of the credit crunch as despite it: one of the major 
owners tried to sell and failed. The ownership continues to be highly concentrated with 
further acquisitions and centralisation by the major owners. (Rosenberg, 2009, p.186). 

 

 
In 2011 there are still four major players in the New Zealand media market: APN 

News & Media, Fairfax Media, MediaWorks and News Corporation/Sky. New 

Zealand news media is dominated by overseas companies and these companies are 

primarily owned by international financial institutions and a handful of foreign media 

moguls: Australian/American Rupert Murdoch (News Corporation), Irish Tony 

O‟Reilly (Independent News & Media) and Australian mining billionaire Gina 

Rinehart, who in 2010 bought an AUD$50 million stake in Fairfax Media, equivalent 

to 1.5 percent of the company‟s stock at the time (Lee & Kruger, 2010). Fairfax's 

Chairman Roger Corbett commented on the share purchase: ''The company 

welcomes the interest, investment and show of confidence from all our 

shareholders.'' (Lee & Kruger, 2010). Under the stock market rules Rinehart doesn‟t 

need to flag her ownership unless it exceeds five percent of company‟s shares. 

The biggest shareholder of APN News & Media is Irish Independent News & Media 

(INM) which owns 31.6 percent of the company‟s shares (APN, 2011). In 2009 the 

Irish owner tried to sell its majority stake in APN, but failed to do so (“INM can't find 

buyer for its APN stake”, 2009). In June 2011, APN‟s owner hit the headlines after a 

“dramatic” annual general meeting in Ireland (O‟Carroll, 2011). According to media 

reports (O‟Carroll, 2011), Denis O‟Brien who is a majority shareholder of INM and 

the company‟s CEO Gavin O‟Reilly (the son of Sir Tony O‟Reilly) had a very public 

“war of words” after O‟Brien‟s nominee was removed from the INM board (O‟Carroll, 

2011). As O‟Carroll remarked “the peace that existed between the two camps over 

the past two years is well and truly over.” After this public arm wrestling the Irish 

press speculated that O‟Brien was getting ready to make a full takeover bid of INM 

which had seen its value badly damaged after the global financial crisis. In early 

2007, the company had a market valued at 2.4 billion Euros, but in June 2011 it was 

just over 310 million Euros (“Split down the middle at INM”, 2011). 

The following tables reveal the major ownership stakes within Fairfax Media and 

APN News & Media and Sky TV NZ. Any owner of five percent or more of the 

company‟s shares is required to disclose this information to the stock exchanges. 

Nominee share holders are normally companies which hold shares for a group or 

groups of shareholders. 

 

Ownership of Fairfax Media  



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 6 
 

National Nominees Ltd. 18.75% 

JP Morgan Nominees Australia Ltd. 16.75% 

Marinya Media Pty Ltd. 9.68% 

HSBC Custody Nominees 8.81% 

Citicorp Nominees Pty Ltd. 6.08% 

Substantial owners (5% or more of 
total number of shares) 

 

Marinya Media  

National Australia Bank  

Commonwealth Bank of Australia  

Maple-Brown Abbot Ltd.  

Source: Fairfax Media (2010). Annual Report. 

 

Ownership of APN Media 

Independent News & Media Australia 21.7% 

News & Media 9.9% 

Orbis Investment Management 8.4% 

Perpetual Investments  8.3% 

MLC Investment Management 5.9% 

Paradice Investment Management  5.9% 

Maple-Brown Abbott  4.9% 

Source: APN (2011a). Major shareholders.  

 

Ownership of MediaWorks 

Ironbridge Capital  Around 87% 

Goldman Sachs JB Were  Not disclosed 

ABN Amro  Not disclosed 

Royal Bank of Scotland Not disclosed 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 7 
 

BOS International Not disclosed 

Source: MediaWorks, Vaughn, G. 2010. 

 

Ownership of Sky TV NZ 

Nationwide News Pty Ltd 43.65% 

Todd Communications Ltd  11.11% 

Commonwealth Bank of Australia 
and subsidiaries   

4.43% 

AXA Asia Pacific Holdings Ltd.  5.15% 

ABN Amro Asset Management 5.11% 

Source: Sky TV NZ, 2011a.  

 

The media ownership discussion in New Zealand is often centred on media moguls, 

but it is increasingly important to realise that the moguls are accountable to their 

investors, shareholders, international investment banks, funds and venture 

capitalists whose primary objective is to maximize their return. As Dwyer points out, 

financial institutions and especially private equity firms, show an increasing interest 

in media companies (2010, p. 62-63). These institutions are not bound by the same 

disclosure rules as stock market listed companies and, as a result, are not required 

to be as open and transparent. According to Winseck, banks, equity and other 

financial firms are no longer simply backers of media companies; they also have 

“positions on the boards of directors at media companies” (2008, p. 40).  

Does ownership matter then? According to a worldwide poll by the BBC World 

Service (2007), 59 percent of those surveyed regard media ownership as a major 

issue because often the owner‟s political views are often aired in their news media 

and news stories. As Doyle puts it:  

.. one of the main concerns surrounding concentrations of media ownership is the 

risk for democracy and to the wider political system when individual voices gain 

excessive control over the media. Democracy is threatened if individual media 

owners, with the power to propagate a single political viewpoint, are allowed to 

predominate over the supply of media. (Doyle 2002, p. 171- 172). 

There are some signs that media ownership matters to New Zealander‟s as well. In 

May 2011, the „Save TVNZ7‟ site on Facebook had 1,683 people “liking” it and „Save 

NZPA‟ had 180 supporters on this social networking site. The founder of the “Save 

TVNZ7”-group, Myles Thomas, claimed that the government‟s decision to close 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 8 
 

down  the TV channel would reduce New Zealand‟s public broadcasting to  third 

world levels (Abandonment of public service TV 'tragic' for New Zealand, 2011). 

Next year there will be no such thing as public service TV in New Zealand. Not only 
does that put us behind the rest of the developed world, it also puts us behind much of 
the third world. Every other developed nation can provide it - even Estonia, and many 
third world countries. (Abandonment of public service TV 'tragic' for New Zealand, 
2011). 

Drinnan claims New Zealand government is making decisions with media companies 

behind the scenes and without any input from the New Zealand public (2011a):  

The issue is not so much about whether this Government is making bad decisions. It is 

that it is making decisions in secret with industry players that help some commercial 

interests over others. (Drinnan, 2011a, p. 7). 

 

 

Recent developments within the New Zealand media landscape: 

 

1. NZPA: End of a 130 year old institution 

Shock waves went through the New Zealand media sector in April 2011 when 

Fairfax and APN, the biggest shareholders of the New Zealand Press Association 

(NZPA), announced that they were pulling out. The doors of the news agency closed 

on August 31st with a loss of 40 jobs of reporters, sub-editors and editors. For 130 

years NZPA provided tailored news services to New Zealand‟s media markets. It 

was founded in 1880 as the United Press Association, but adopted its present name 

in 1942. The Engineering, Printing and Manufacturing Union (EPMU), which covers 

journalists, described the closure as a “huge loss for news journalism in New 

Zealand” (NZPA, 2011a). As the EPMU national industrial officer Paul Tolich 

commented: 

A national news agency is an essential part of a healthy democracy... The loss of so 
many journalistic positions means there will be less news gathering and researching in 
New Zealand… This represents a decline in diversity in New Zealand's news media. 
(“NZPA closure a huge loss for news journalism – union,” 2011). 

The conservative author David Farrar‟s Kiwiblog raised particular concerns about the 

NZPA closure. “I think the decision is a disaster for parliamentary reporting, and bad 

for the overall news industry. NZPA is the news agency in parliament that covers 

every bill before the House.” (“Fairfax kills NZPA,” 2011). The agency‟s other 

perceived strength was 24 hour news coverage with a non-commercial focus: “The 

other agencies naturally focus on stories which sell – which will make for good 

television, can run on a front page etc. but NZPA is not about “sexy” stories.” 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 9 
 

(“Fairfax kills NZPA,” 2011). NZPA was 60 percent owned by the Australian Fairfax 

Media and 40 percent by the Australian APN. Fairfax Media‟s Chief Executive Allen 

Williams justified the withdrawal by emphasizing Fairfax‟s investment in its own live 

news services (“News agency under review,” 2011). He also argued that the NZPA 

was not providing the content required by Fairfax:  

News should not be treated as a commodity - media companies can and should 
establish points of difference with their coverage… Fairfax has made a choice to 
concentrate on development of its own unique content rather than subscribing for non-
exclusive content from NZPA. (“News agency under review,” 2011). 

APN stated publicly that it was keen to keep NZPA going, but couldn‟t do it without 

Fairfax‟s backing. Radio New Zealand quoted APN‟s CEO Rick Neville as saying: 

"We've been working quite hard around the board table for many, many months to 

try to persuade Fairfax that the NZPA model is a good one and should be supported. 

But it was becoming more and more apparent that Fairfax was expanding its own 

content resources." (“Media giant says it wanted to save NZPA”, 2011). NZ Scoop 

claimed the board of NZPA asked the news agency to stop selling some of its news 

services to all clients, which led to the poorer financial situation and the agency‟s 

increased reliance of Fairfax and APN (NZ: Probable NZPA closure sends media 

shockwaves, 2011). Scoop warned that the closure of the national news agency 

threatened news coverage and democracy: 

 

The biggest risk to the national news discourse – and the democratic process – of 

NZPA closing down will be that readers will be dependent on news sources that are 

not truly national. Both Fairfax and APN have blind spots in their national coverage, 

provincial regions where they don‟t own newspapers to feed into their internal news 

networks. (NZ: Probable NZPA closure sends media shockwaves, 2011). 

In May media commentator John Drinnan (2011b) observed that APN and Fairfax 

were planning to launch their own news services after the closure of NZPA. In 

August 2011, the Australian owned media companies were ready to start new 

services to fill the gap. On September 1st, APN launched APNZ, its news service for 

50 New Zealand newspapers including its own news papers and the Otago Daily 

Times, Greymouth Star, Ashburton Guardian, Westport News and Gisborne Herald. 

The agency employs 17 people, some of them hired from the former NZPA (Stone, 

2011). 

The new Fairfax service is called Fairfax New Zealand News, or FNZN, which is run 

through its existing newsrooms. It has hired one senior NZPA journalist as its 

national content editor. In early September, the Australian news agency AAP started 

its own new service, NZ Newswire (NZN) with ten journalists in Wellington and 

Auckland (Stone, 2011). Taking all this into account, it seems fair to state that the 

New Zealand news media is being further absorbed by Australian media, and 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 10 
 

especially by APN and Fairfax Media. In his final story, the senior NZPA journalist 

Max Lambert wrote: 

The closedown means the newspaper industry has lost a truly independent source of 

New Zealand news. NZPA has a proud tradition of producing straight-up-and-down 

news stories unflavoured by bias, comment or opinion. (Lambert, 2011). 

 

2. MediaWorks: Government backs the venture capitalist owner 

MediaWorks is a New Zealand based media company which owns television, radio 

and interactive media outlets such as TV3 and FOUR and ten radio networks 

including RadioLive, The Rock and Kiwi FM. It is owned by a foreign venture capital 

firm and other financial institutions. The Australian private equity group, Ironbridge 

Capital, gained full control of MediaWorks in 2007, after which the company was 

delisted from the New Zealand Stock Exchange, NZX (MediaWorks, 2011a). 

In June 2011, chief of the MediaWorks television, Jason Paris, resigned after a year 

in the position – a move that surprised the media and the markets. Quoting unnamed 

sources, Bond and Nippert (2011) claimed that there was a rift between Paris and 

Ironbridge Capital over the funding for programming. Outsiders commenting on the 

departure claimed that Paris had lost his confidence in the company, because there 

was no money for programming (Bond and Nippert, 2011). In 2009 MediaWorks was 

heavily indebted and forced to recapitalize. After getting $70 million of new capital, 

new investors stepped into MediaWorks: Goldman Sachs JBWere took a 12.9 

percent stake in the company as a part of the new arrangement (Vaughan, 2010). 

After restructuring MediaWorks‟ debts, its Chairman, Brent Harman, stated that the 

media company was in good shape financially: 

The recapitalisation, combined with the restructure of the Company's banking 
arrangements, has placed the Company on a sound financial footing. This, together 
with the improving ad market conditions, places the Company in an excellent position 
for 2010 and beyond. (Ironbridge Capital, 2009). 

In light of  this comment, it was not surprising that the New Zealand government was 

criticized for deferring the $43million debt MediaWorks owed for its radio licenses 

after “some serious lobbying” from the media company (“Govt lends MediaWorks 

$43m against advice”, 2011). Critics attacked the government‟s decision mainly 

because MediaWorks is principally owned by a venture capital company. Media 

commentators and politicians have found it hard to understand why the New Zealand 

government was assisting MediaWorks‟ venture capital owner. Labour party‟s MP 

Trevor Mallard voiced displeasure on his blog: 

At a time when many Kiwi companies are struggling, taxpayers will want to know why 
a private company was given a $42 million low interest deferred payment scheme for 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 11 
 

radio licensing agreement, and so far ICT Minister Steven Joyce has failed to provide 
any reasonable answers to that question. (Mallard, 2011). 

The New Zealand First‟s leader, Winston Peters, also called on the government to 
explain why it was using taxpayer‟s money to back a privately and foreign-owned 
enterprise.  

The government is running around telling New Zealanders how public expenditure has 
to be slashed while at the same time it is bailing out its mates in the media 
industry…There seems to be a different set of standards for private enterprise under 
this government. We are sure there are far more worthy causes to support in New 
Zealand at present. (“Winston calls on govt to explain 'bail-out' of MediaWorks, owned 
by Johnny Foreigner”, 2011). 

Prime Minister John Key defended the government‟s decision to use taxpayer‟s 

money to help MediaWorks and insisted that the government‟s loan scheme was 

tailored to help the whole radio industry, not just MediaWorks. "Frankly I'd rather see 

people paying over a longer period of time if it means they stay in business." (“Prime 

Minister defends loan to MediaWorks”, 2011). The Prime Minister first publicly 

denied that he had talked with MediaWorks or its representatives - including 

MediaWorks former head Brent Impey- about the deferred payments, but later 

admitted that: “In early August 2009 I ran into Brent Impey at a social event in 

Auckland where he briefly raised the issue with me. I passed his comments on to the 

responsible Minister.” (Key, 2011) 

The government insisted that MediaWorks was not the only beneficiary of deferred 

payment. In his answer to a parliamentary question, the Minister of Communications 

and Information Technology, Steven Joyce, revealed that the government had 

decided, in October 2009, to offer all New Zealand radio broadcasters deferred 

payment terms on their spectrum license renewals (2011). The deal allowed radio 

companies to pay 20-year leases to frequencies in five installments rather than in 

one lump sum. It is interesting to note that Joyce was the founder and owner of 

Radio Works for 18 years before the company was bought out by CanWest and 

became MediaWorks (Kedgley, 2011a). In his answer to a parliamentary question 

Joyce insisted that the government was not bailing out MediaWorks (Joyce, 2011) 

since the company was paying 11.2 percent interest on its loan. 

All I can say is that it is a deferred payment for frequencies, and the member needs to 
understand that. I point out too that, ultimately, if the Government had not offered it 
and radio broadcasters had gone broke, then the member and his friends would have 
been accusing us in the House of not doing anything to help save jobs in the 
broadcasting industry. (Joyce, 2011). 

Keown claims that Joyce first rejected the loan proposal after receiving advice from 

economic development officials, but that MediaWorks then asked the cabinet to push 

the decision through to help the company recapitalize (2011). Cabinet looked at the 

proposal in early October 2009. After further representations were made to the Prime 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 12 
 

Minister John Key, the Broadcasting Minister Jonathan Coleman and the Economic 

Development Minister Gerry Brownlee, it was decided to support MediaWorks and 

other radio stations. It appears that the government‟s arrangement with MediaWorks 

was against the advice received from the Treasury and the Ministry of Economic 

Development. Documents released under the Official Information Act reveal that the 

Treasury was against the government decision because it feared that the other 

license holders might request similar treatment (Keown, 2011). Treasury noted that 

based on the modelling by Deloitte, the radio license prices for MediaWorks and 

TRN were affordable and were not unlikely to undermine network viability. 

It should be noted that MediaWorks is not the only broadcaster which has benefitted 

from the government‟s initiative: Overall nine broadcasters have made use of the 

deferred payment scheme since it was introduced in October 2009. The scheme 

allows broadcasters to pay their licenses over a period starting 2011 and finishing in 

2031 (“MediaWorks whacked with 11.2% interest on deferred payments to govt”, 

2011).  

The significance of this episode concerns the relationship between the New Zealand 

government, a privately owned company and its venture capitalist investors. As 

Drinnan remarks, the loan deal between the MediaWorks and the government gives 

the latter unusual powers over the company (2011c). If the owners of MediaWorks 

decide to sell the company, the government can decide if the agreed loan 

arrangement is passable to the new owner. If the company‟s ownership structure 

changes without government‟s approval, the media company would default on the 

loan and be obliged to pay the outstanding balance. If it failed to do so the 

government would be able to take back the frequencies. This could mean 

government ownership (at least for a short period of time) for networks such as 

RadioLive, More FM, The Edge, The Rock, Solid Gold and The Breeze. 

After recapitalization and deferred payments, MediaWorks indicated in 2011 that it 

was in a sound financial state and in no need of government money. In March 2011, 

the company published a press release with the heading “Statement On A 

Misleading NZ Herald Article Re MediaWorks.” (MediaWorks, 2011b). In a press 

release, signed by Ironbridge Capital‟s Operating Partner Kerry McIntosh and 

Partner Mike Hill, the company states: 

… the financial position of the Company is good, earnings have improved and debt 
has been reduced… MediaWorks generated Earnings Before Interest and Tax and 
Depreciation (EBITDA) of $50.1 million in FY10. That represented an increase of 11%. 
We consider this to be a credible result in a tough market and compares favorably with 
our peers. (MediaWorks, 2011b). 

  



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 13 
 

 

3. Closing down TVNZ7:  State broadcaster needs to make money 

Around the world, publicly owned and managed television companies are under 
cost-cutting pressure. In Britain, the British Broadcasting Corporation (BBC) is 
considering closing down its BBC3 and BBC4 channels and has already restructured 
its radio services.The BBC Trust chairman Sir Michael Lyons warned in January 
2011 that the corporation had to find £300 million of savings after changes to its 
license fee policies (Plunkett, 2011). In New Zealand, the government has put an 
axe to the public service channel TVNZ7 after three years of operation. Funding will 
end in June 2012 with the loss of 20-30 fulltime positions. After this dateTVNZ7 can 
apply for the NZ On Air funding if it wants to continue broadcasting its programmes, 
such as Media7 and Talk Talk (Cheng, 2011), but will have to compete with other 
broadcasters including commercially run TV3, Prime and Sky TV. NZ On Air is a 
government broadcast funding agency which invests in local TV, radio and new 
media content. 

TVNZ7 was launched in March 2008 as a commercial-free digital channel and with 
24-hour news and information coverage. This is currently available via Freeview and 
Sky platforms. The channel‟s annual running cost is $15 million (Cheng, 2011). The 
New Zealand government spends around $231  million a year on all forms of 
broadcasting, including Maori Broadcasting, Radio New Zealand, community radio 
and television stations, Freeview and NZ on Air (which received about $81 million 
last year) (Watkins, 2011).  

In a statement confirming the closure of TVNZ7, the Chief Executive of TVNZ, Rick 
Ellis, stated that TVNZ7 has been “providing New Zealanders with unique 
perspectives on the issues of today in ways that we cannot otherwise provide 
through our core channels of TV ONE and TV2.” (“TVNZ7 to close as govt confirms 
no more funding”, 2011). The Broadcasting Minister Jonathan Coleman said that the 
government would continue its support for New Zealand based programming through 
the NZ On Air. While defending government‟s decision he commented: 

Sinking money into a public broadcasting infrastructure which continues to suck up 
money in the long-term doesn't make sense ... It's important to fund the content, not 
some monolithic public broadcaster. (“TVNZ7 to close as govt confirms no more 
funding”, 2011). 

In response media academic Peter Thompson (2011) criticized the government for 

having double standards on broadcasting policy. He referred to the fact that the 

government had been involved in funding privately owned MediaWorks, as it 

announced a funding withdrawal from commercial-free public service television. He 

also stated that the National led government had a “less sympathetic approach” to 

public broadcasting. “The Government's failure to continue funding for TVNZ7 is 

underpinned by a long history of tensions between ministerial policy priorities, with 

details often misrepresented by politicians and news media.” (Thompson, 2011). 

In April 2011, a group of sixty New Zealand academics wrote an open letter to the 

government in which they opposed the closing down TVNZ7 and TVNZ6, and 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 14 
 

expressed concern about the government‟s intention to “dismantle the little that is left 

of public broadcasting in our country.” (“Open letter on NZ public broadcasting 

policy”, 2011). The letter warned the government against relying on Sky to fill the gap 

left in programming after the closure of TVNZ7. It observed that public service 

television was crucial to a small country like New Zealand because commercial 

channels could not provide the whole range of programmes “that viewers want and 

should be able to access in the interests of democracy as well as cultural identity.” 

Pay television cannot satisfy the same needs. It would be wrong to assume that Sky 
provides a range of programming that can replace the role of a public service channel. 
Sky provides relatively little in the way of local content other than sports, Sky having 
effectively monopolised the rights to the latter. (“Open letter on NZ public broadcasting 
policy”, 2011.). 

 
The signatories pointed out that TVNZ7 and TVNZ6 had provided the public with 

content which the commercial channels could not provide. For example, TVNZ7 and 

TVNZ6 had produced local, advertising free, high quality programs for children as 

well as in-depth news and current affairs programmes. The government was urged 

to reconsider its funding withdrawal from TVNZ7 and to reassess broadcasting policy 

priorities. The fate of TVNZ7 and broader broadcasting policy was debated in the 

New Zealand Parliament in May 2011 as politicians pondered imminent changes to 

be made for the TVNZ Amendment Bill. The bill will replace the current TVNZ 

Charter and will give the company powers to determine its own priorities. Anticipating 

changes to TVNZ's mandate, Forsyth Barr analyst Rob Mercer commented that "The 

new TVNZ, under National‟s leadership, will have a clear mandate to re-establish 

profit as its primary objective and for the senseless taxpayer funded projects to be 

axed." (Keall, 2011). On the other hand, the Green Party MP Sue Kedgley described 

the bill as “shocking” (Kedgley, 2011b). 

It will turn TVNZ into a nakedly commercial broadcaster that is focused solely on 
chasing ratings and advertising revenues and is indistinguishable from any other 
commercial broadcaster. Once this bill is passed, TVNZ will exist for the sole purpose 
of returning a dividend to the Government, and it will not be expected to deliver 
anything other than a profit to the Government. (Kedgley, 2011b).  

Coleman, in his response to the parliamentary questions, pointed out that TVNZ was 

a state owned enterprise with over 90 percent of its income already coming from 

commercial revenue. Yet at the same time he admitted that TVNZ had not been able 

to keep its obligations to its main shareholder – the government. 

TVNZ has struggled to return a consistent dividend to the Government. This has been 
due, in part, to the uncertainty created by the Government‟s long-term expectations of 
it. Removing the charter is being honest and not trying to pretend that TVNZ is 
something that it plainly is not. (Coleman, 2011).  

Coleman gave assurances that TVNZ would continue to provide relevant, local 

content to the New Zealand public. However, he also said: 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 15 
 

TVNZ will have the flexibility it needs to effectively pursue commercial objectives and 

to continue its transition from a traditional broadcaster to a multi-platform digital media 

company with diverse income-streams and services. (Coleman, 2011). 

 

The New Zealand government wants to save taxpayer‟s money, but the decision to 

close down TVNZ7 and TVNZ6 is beneficial for one operator: Sky TV and its 

shareholders. Rob Mercer, an analyst at Forsyth Barr, regards the news of the 

TVNZ7 closure as good news for the long term success of pay TV (Keall, 2011).  

Evidence to support Mercer‟s argument is mounting. In March 2011, Sky TV New 

Zealand announced that TVNZ was launching a 24 hour Kidzone channel on the Sky 

platform (Sky TV NZ, 2011b). The popular pre-school children‟s Kidzone- program is 

publicly available on TVNZ7 until next June, but already the new TVNZ Kidzone24 is 

“available as part of the SKY Basic Digital Package.” (Sky TV NZ, 2011b). The TVNZ 

Chief Executive, Rick Ellis, commented on the partnership deal: 

Kidzone has been an increasingly popular block of programming, providing 
educational and entertaining content for young New Zealanders, with a significant 
amount of locally produced programming. It is fantastic that we are now able to offer a 
commercially-viable, expanded Kidzone channel, on the SKY platform. (Sky TV NZ, 
2011b). 

The TVNZ7‟s sister channel, TVNZ6, has now been discontinued and replaced with 
U, described by TVNZ as “a ground-breaking new channel which integrates online 
social networking with broadcast content for the first time on New Zealand screens.” 
In general, U is said to be a commercial, free-to-air digital channel which features a 
mix of real life and factual entertainment programming and is aimed at all Kiwis aged 
15-24.” (TVNZ, 2011). U is broadcast on Freeview and Sky TV and as a commercial 
channel, its main purpose is to sell advertisements and attract a young audience. 

 

4. Dominating Sky seeks growth on internet 

At the time of writing this report, there is speculation that Sky TV might buy TV3, 

owned by MediaWorks. According to an article published by NZ Herald, the 

Australian owners of TV3 are looking for “a way out of the channel's crippling $560 

million debt” (Glucina & Hurley, 2011). MediaWorks owner, Ironbridge, has not 

confirmed reports of an imminent sale.  According to the NZ Herald article, 

Ironbridge partner Mike Hill “indicated it would be willing to sell if the right offer came 

along.” Sky on the other hand issued a five-word statement: "We don't comment on 

speculation." (Glucina & Hurley, 2011). 

Sky TV‟s satellite services already cover 51 percent of New Zealand homes. As the 

Chief Executive of Telecommunications Users Association of New Zealand, Paul 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 16 
 

Brislen observes, Sky “appears to be a monopoly” (Drinnan, 2011d).  He also states 

that “on the other hand I do not know of any country that only has one unregulated 

pay-TV provider and one that also owns a free-to-air-channel.” (Drinnan, 2011d). In 

February 2006, Sky expanded its activities into free-to-air television by purchasing 

the business of the free-to-air broadcaster Prime Television New Zealand Limited for 

approximately NZ$ 30 million. 

Sky‟s dominant position has benefitted company‟s shareholders. In August 2011, 

Sky TV said it will pay a special dividend to its shareholders after reporting a 17 

percent increase in full year profit to $120 million. Sky‟s advertising income rose 

almost 17 percent and subscriptions were up 3.4 percent. They had a record number 

of 829,421 subscribers at the end of June 2011 (Sky TV NZ, 2011c). In a press 

release Sky Chief Executive John Fellet said:  

Sky has had another excellent year, continuing to show gains across all key areas 

including growth in subscriber numbers, increased average revenue earned per 

subscriber and a continued reduction in churn. We have also been pleased with the 

performance of our free-to-air channel, Prime, which has continued to increase its 

share of advertising revenue. (Sky TV NZ, 2011c). 

Sky launched iSky in 2010 in partnership with a number of New Zealand internet 

service providers including Vodafone, Orcon, Slingshot, Woosh, Xnet and Farmside. 

iSky is the company‟s new online TV service which gives its subscribers access to 

online content streamed directly to personal computers including PCs and Macs. 

(Sky TV NZ, 2011d). With the government intending to build an ultra-fast broadband 

network covering 75 percent of New Zealand‟s population, iSky is aiming to be the 

first delivery choice for the content. Sky TV has also utilised popularity of the 

iPhones and iPads by launching its own application. Four weeks after its Sky TV-app 

launch, in May 2011, the company announced that 50,000 New Zealanders had 

downloaded its application, making it the most popular free application for iPad and 

iPhone. (Sky TV NZ, 2011e). 

To date, Sky TV has been able to operate in an unregulated market environment, but 

as Drinnan points out, this might change. The Commerce Commission will be looking 

to see if Sky‟s dominance is likely to restrict the activities of other pay-TV providers 

once the ultra-fast broadband network is operational (Drinnan, 2011d). 

A big reason for Sky‟s success is unwillingness by successive governments to 

examine the broadcasting market – let alone regulate it – protecting a listed company 

while ignoring warnings it is undermining competition. (Drinnan, 2011d). 

  



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 17 
 

 

5. Fairfax and APN – economising, digitising and monetising 

The two leading New Zealand media companies – Fairfax Media and APN News & 

Media – are in a process of economising, digitising and monetising. There is a clear 

pressure on both companies to economise: cut costs, close down their non-profitable 

businesses, sell non-core assets, outsource expensive work and reduce their overall 

workforce. Both companies warned in May 2011 that a drop in advertising income 

was hitting their profits. Advertising revenues of printed newspapers were certainly 

falling overseas. In the first quarter of 2011, the advertising revenue for US 

newspapers was the lowest in 27 years. According to Huffington Post, the weak 

economy and a shift by advertisers to internet based outlets had damaged US 

newspapers revenue streams (“Newspaper Ad Revenue Falls to Lowest Level in 27 

Years”, 2011). 

In August 2011, the notes to the company‟s accounts showed that APN had suffered 

an A$ 98 million loss in the first half of the year. According to Nippert, APN had to 

writedown 20 percent of the value of its New Zealand metropolitan print assets 

including the NZ Herald (Nippert, 2011). Also in August 2011, Fairfax reported an 

A$400 million loss for the financial year ending June 2011. This compares to a net 

profit of $270 million the previous year (Chessell, 2011a). The CEO of Fairfax Media, 

Greg Heywood, commented on the results: "We have a new model in place that 

covers culture, revenue and now costs. This represents a step change in approach 

and pace of change. Will you see massive movements in revenue really quickly? No, 

it will take some time to move up." (Chessell, 2011a). 

In June 2010 Fairfax Media decided to close down The Independent – the Auckland-

based business newspaper – after 20 years of existence. The eight journalists 

working for the paper were transferred to work on the company‟s “Businessday” 

brand. In a press release entitled “Best in the Business at Business” the company 

said that the announcement meant “further strengthening the business journalism in 

both its daily newspapers and online through Businessday.co.nz.” (Fairfax, 2010). 

Fairfax Group Executive Editor, Paul Thompson, argued in a press release that the 

move strengthened the media company‟s business coverage to the larger audience 

online. Thompson stated: “We believe it is particularly important to provide stronger 

business coverage online as that is where most readers of business news go first for 

reliable and agenda-setting stories.” (Fairfax, 2010).  

The closure of The Independent made only a few headlines, but Fairfax Media has 

since been in the media spotlight for other reasons. In April 2011, the company 

confirmed that it was withdrawing from the NZPA, and just a month later it appointed 

John Crowley as the editor of Fairfax New Zealand News to oversee its “journalism 

development” as the company started to plan ahead before NZPA‟s closure in 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 18 
 

August 2011 (“Fairfax appoints NZ news head”, 2011). In a separate appointment, 

Timaru Herald editor David King was named as general manager for editorial 

services. Fairfax Media NZ chief executive Allen Williams said the appointments 

reflected the company's commitment to deliver high quality news: 

Our priority is to invest in our respected, independent journalism. As part of his new 
role, John Crowley is recruiting new reporters and editors who will significantly 
strengthen our editorial ranks. We are also focused on improving the effectiveness of 
the staff who produce our newspapers and websites. (Fairfax appoints NZ news head, 
2011). 

Fairfax‟s publishing portfolio in New Zealand includes metropolitan newspapers The 

Dominion Post, The Press and The Waikato Times; Sunday papers Sunday News 

and Sunday Star-Times; magazines such as NZ Life & Leisure and NZ House & 

Garden as well as online news site stuff.co.nz. In a press release, published in 

February 2011, the company claimed that its media brands reached 85 percent of 

New Zealand‟s population aged over 15 years (Fairfax, 2011a). The press release 

reads: “CEO of Fairfax Media, Allen Williams, said that the positive results reflect the 

significant on‐going investment into quality journalism and a „content first, channel 

second‟ approach.” In its own press release, also released in February 2011, APN 

went on to claim that its brand portfolio gives the “company unrivalled reach into the 

important Auckland market” (APN, 2011b). According to the release, 80 percent of 

Aucklanders connected at least once a week with at least one of its brands. The 

press released also said: “APN is hitting the ground running in 2011 with strong 

results in both readership and circulation for its portfolio of newspaper, online and 

magazine brands.” APN claimed that more than two million New Zealanders read its 

newspapers “on a typical day” (APN, 2011c). APN is the publisher of the NZ Herald 

and Sunday title the Herald on Sunday, online news site nzherald.co.nz , ten 

regional newspapers and magazines such as Woman's Weekly. It also owns The 

Radio Network in New Zealand. 

Despite their very positive readership statements in early 2011, both Fairfax Media 

and APN claimed later that their profits were partly hit by the Christchurch 

earthquakes, Queensland floods and the strong Australian dollar (BusinessDesk, 

2011). The squeeze on each company‟s revenues has forced both groups to cut 

costs. In a trading statement Fairfax CEO, Greg Hywood, said that the “revenue 

declines have been experienced in Australian metropolitan and NZ publishing 

businesses.” (Fairfax, 2011b). In the same trading statement he promised that 

despite the cost cutting the company would invest in journalism:  

 Fairfax will be investing in more high calibre reporters and writers, an expanded 
trainee program and multi-media training and equipment. Quality journalism and 
content will be key to maintaining and developing new markets and audiences. 
(Fairfax, 2011b). 

http://www.stuff.co.nz/
http://www.nzherald.co.nz/


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 19 
 

A few weeks after this statement, it was reported that Fairfax was planning 100 

redundancies in its New Zealand operations and a further 160 in Australia, including 

regional pre-press centers and national printing, distribution and advertising 

operations (Jackson and Sinclair, 2011). On May 12th 2011, Hywood confirmed in a 

staff e-mail that Fairfax was outsourcing its Melbourne and Sydney based sub-

editing production to Pagemasters with 82 job losses (Chessell, 2011b).  

Also in May 2011, Fairfax Media decided to sell its radio assets in Australia to pay 

down debt and increase corporate flexibility (“Fairfax to sell radio stations”, 2011). 

The stations for sale included metropolitan newstalk stations: Sydney (2UE), 

Melbourne (3AW), Brisbane (4BC) and Perth (6PR), and three metropolitan music 

stations in Melbourne, Brisbane and Perth along with nine regional radio licences in 

Queensland and South Australia. For Fairfax‟s CEO, Greg Hywood, the sale 

reflected strong demand for the assets at a time that required a “review of 

opportunities to maximise shareholder value and the mix of assets we own,” (“Fairfax 

to sell radio stations”, 2011). According to Ahmed there has been strong demand for 

Fairfax‟s radio assets from private equity groups, particularly Archer Capital and 

Ironbridge Capital – which owns MediaWorks – as well as from Lachlan Murdoch‟s 

private investment company Illyria (2011). 

Although, Fairfax and APN are fierce competitors in a cost cutting environment, they 

are also exploring ways to converge their operations. According to Chessell and 

Ahmed the companies are seeking to combine their New Zealand printing 

operations, where they mutually dominate the newspaper market (2011). The two 

companies have not officially confirmed this, but APN Chief Executive, Brett 

Chenoweth, has confirmed that the company is looking for a lighter business model: 

"The industry is changing. In a digital world it makes sense for media companies to 

look at infrastructure-light business models. We need to focus on content, editorial, 

sales and marketing through a range of different platforms," (Chessell and Ahmed, 

2011).  

APN News & Media had already begun streamlining its New Zealand printing 

operations in 2010. In that year it announced the closure of its Manukau printing 

plant with the loss of 150 jobs (“APN to close printing plant, 150 jobs lost”, 2010). 

The company admitted then that its New Zealand gloss printing operations were no 

longer core to its business strategy. APN has also announced that it was planning to 

restructure after earnings for the first half of 2011 were substantially less than in the 

previous year. The company‟s Chairman, Gavin O'Reilly, told investors at their 

annual general meeting that APN would implement "a round of restructuring 

initiatives" in response to the earnings fall (“APN to restructure as earnings slashed”, 

2011). At the time of writing this report, the company had not publicly announced 

what kind of restructuring policies it would implement. In his presentation at the APN 

News & Media annual general meeting the CEO, Brett Chenoweth, could only state 

that “building robust digital capabilities is critical to APN‟s success” and as the media 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 20 
 

landscape is rapidly changing, “all decisions are made from a digital perspective” 

(Chenoweth, 2011).  

In a press release published in February 2011, Fairfax announced that its 

publications in New Zealand held a 57 percent market share of the domestic online 

audience (Fairfax, 2011c). Fairfax‟s CEO Allen Williams attributed the result to cross-

channel platform integration across its newspapers, online, mobile and digital TV. In 

the release, Williams stated that the company would continue to invest and develop 

its digital offerings as well as invest in social media: “More Apps are in the pipeline, 

and our investment is also in social media. We have New Zealand‟s first Social 

Media Editor and have a large Facebook presence with 130,000+ followers with a 

further 38,000+ via Twitter.” (Fairfax, 2011c). 

Developing new applications and offerings isn‟t cheap, and in June 2011 Fairfax 

stated publicly that it would introduce paywalls for some of its Australian publications 

later on the year. Fairfax‟s The Australian Financial Review is already charging for its 

content. Earlier in June, Rupert Murdoch's News Corporation had said that it would 

start charging for online access to national broadsheet The Australian from October, 

although it was anticipated that some content would remain free. (“Fairfax says 

online paywalls 'needed for business' - Greg Hywood “, 2011). Fairfax‟s CEO, Greg 

Hywood, argued that paywalls were needed purely for business reasons: 

We've said that our new app will be a paid product. We will have payment... perhaps 
behind some paywalls for very special material...What we do with our business now 
across print and online and tablets is that we use our content, our journalism to create 
audiences. And the new model is about creating those audiences and creating 
advertising, not just in print, but across audiences. (“Fairfax says online paywalls 
'needed for business' - Greg Hywood “, 2011). 

In July 2009, NBR – the New Zealand business daily – put around 20 percent its 
online content behind a paywall. Some bloggers, including Lance Wiggs, argued that 
after the paywall was introduced, NBR‟s pages impressions fell, and people spent 38 
percent less time on the site. Wiggs concluded that:  

“38% is extremely worrying given that competition has grown in the meantime, and 
thus NBR‟s overall share of media attention has fallen away sharply. Advertisers 
care about that sort of stuff, so the revenue from advertising should be expected to 
fall accordingly,” (Wiggs, 2009). 

NBR‟s publisher, Barry Colman, responded to Wiggs in an open letter. He stated 
that after the paywall was implemented, 7500 customers signed up for the paid 
services and that “number was growing,” (Keall, 2009). Colman wrote: 

“The real access number based on the computer-enabled employees among the 
corporate subscribers is in the region of 21,000. But the access rights purchased are 
being heavily used by the senior executives and partners and not the by junior staff, 
which make up the majority of the employees. Hence our internal estimate is 7500.” 
(Keall, 2009). 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 21 
 

NBR, which is privately owned, has not recently announced any readership or 
subscription numbers, and therefore it is difficult to judge if the introduction of its 
paywall has paid off.  

 

6. Tapping into local news markets 

The US Federal Communications Commission (FCC) delivered an interesting report 

in June 2011 about the information needs of communities (FCC, 2011). In the report, 

the FCC warned that there was a shortage of in-depth local journalism in the US. 

The FCC claimed that the absence of local journalism had left a hole in news 

reporting about local issues including government waste, health dangers and local 

elections (FCC, 2011). In a recent publication by Nieman Reports, Skoler claimed 

that the future business model for news was in community reporting. He writes: 

We have long known communities are powerful and that local media thrive when they 
bring together and serve their community. Somehow though when it comes to the 
challenge of online media, we forget this. We search for new business models that 
involve paywalls, more video, the iPad, and wealthy donors, while the most powerful 
emerging business driver in the new economy is community. (Skoler, 2011). 

According to Skoler, news outlets need to “support and empower people”, not just 

gather and produce news that people will consume (Skoler, 2011). He argues that 

public radio is a good example of media which has created “a huge virtual 

community of people who feel they have shared interests and values”. As Harman 

(2011) notes, so far hyperlocal news sites based overseas have failed to make 

enough money to make them sustainable as a business. For example, AOL invested 

$US 40 million into its network of hyperlocal news sites in the first quarter of 2011, 

but “it will almost certainly lose well in excess of $100 million on the venture this 

year.” (“AOL to Lose $100 Million on Patch, Forbes Says”, 2011). 

In New Zealand, big corporates entered the local news markets in 2011 to secure 

their share of local advertising income. The new entrants, Yellow Local and Localist, 

are providing local news as well as business and community information. According 

to Keall (2011b), Yellow Local is spending around $NZ 8 million for hiring extra staff 

and launching its services, and Localist has hired over 100 staff to launch its 

services. The first New Zealand hyperlocal site, Locally Informed, was founded by 

Kiwi entrepreneurs Shane Redlick and Andrew Ross. The site started its operations 

in February 2010; and it searches and organises news and local knowledge from 

existing internet sources, updates content and offers users a platform to share news 

stories and information. Redlick explained the idea: 

From the get-go, Locally Informed presents two compelling opportunities for everyone 
in New Zealand to earn extra income and become more locally aware and connected 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 22 
 

… If it‟s online and has something to do with your neighborhood, city or region, our aim 
is to provide access to it.” (NZ "Local Knowledge" Website Launched, 2011). 

The second entrant -  Yellow Local - is owned by directory services group Yellow 

Pages Group NZ and its private equity holders CCMP Capital and Teachers‟ Private 

Capital (Telecom gets $2 billion for Yellow Pages, 2007). Yellow Local, launched in 

May 2011, is offering news, information about events, community, shopping and 

restaurants into 205 Auckland geographic areas. As Yellow‟s digital director Peter 

Crowe observes: "YellowLocal.co.nz is where locals can talk to local," (Fahy, 2011). 

The third entrant is Localist – launched in June 2011 - another directory service 

which is owned by New Zealand Post. The Localist website combines listings and 

content which is mainly generated by its users. As Harman (2011) observes, Localist 

is the underdog in the marketplace, because it is “starting without the benefit of an 

existing advertising business and with a large cost base that already includes around 

100 staff.” In July 2011, Fairfax launched its dedicated Auckland news, sport and 

entertainment website Auckland Now. In a press release, Fairfax Media CEO Allen 

Williams stated: “We are without peer in the Auckland market in terms of having the 

largest network of editorial staff to provide high quality content for the Auckland Now 

web site audience.” (Fairfax, 2011d). As Localist and Yellow Local are mainly 

operating in the Auckland area, they are competing for the same advertising dollars 

in already competitive markets. 

 

 

Conclusion: 

The basic ownership structure of New Zealand‟s news and entertainment media 

hasn‟t dramatically changed since Bill Rosenberg‟s 2008 report on this subject. 

However, it seems that the New Zealand media environment is becoming further 

integrated into the global media system. Within media operations themselves, 

financial holdings have increased significantly. This is especially the case for APN, 

Fairfax and MediaWorks. During 2011 Fairfax, APN and Sky expanded their 

influence at the expense of public broadcasting provision and independent, 

nationwide news services.  

In the light of these developments, it is clear that New Zealand‟s public media space 

is shrinking as commercial imperatives prevail. News stories are informed by fewer 

sources meaning that fewer voices are heard. Broadly speaking there are fewer 

mainstream content providers and less choice for consumer-citizens.  

The emerging hyperlocal news sites may encourage alternative public spheres of 

communication, alongside a growing acceptance of user-generated news-like 

content and the rising popularity of blogs, social media and alternative news 



JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 23 
 

websites. At this stage it is too early to tell whether or not the public sphere 

potentials of these emerging spaces will be realised. For the corporate players now 

managing media assets globally, this online and local space is also a fertile ground 

for sales and advertising.  

 

Sources: 

  

Abandonment of public service TV 'tragic' for New Zealand. (2011, April 7). The Newswire. 
Retrieved from http://www.guide2.co.nz/money/news/business/abandonment-of-public-service-
tv-039tragic039-for-new-zealand/11/21513 

Ahmed, N. (2011, May 30). Fairfax Media's radio assets attract interest. The Australian. Retrieved 
from http://www.theaustralian.com.au/business/opinion/fairfax-medias-radio-assets-attract-
interest/story-fn7rgef9-1226065157714 

AOL To Lose $100 Million on Patch, Forbes Says. (2011, May 5). NYConvergence.com. Retrieved 
from http://nyconvergence.com/2011/05/aol-to-lose-100-million-on-patch-forbes-says.html 

 
APN. (2011a, n.d.). Major shareholders. Retrieved from http://phx.corporate-

ir.net/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-ownershipSummary 

APN (2011b, n.d.) New Zealand Publishing. Retrieved from http://www.apn.com.au/newzealand.html 

APN (2011c, February 14). APN Starts the year on Several High Notes. [Press Release] Retrieved 
from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1102/S00297/apn-starts-the-year-on-several-high-
notes.htm 

APN buys NZ sports tipping site. (2011, August 18). NZ Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10745852 

APN, Fairfax warn of lower profits. (2011, May 3). The BusinessDesk. Retrieved from  

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1105/S00080/apn-fairfax-warn-of-lower-profits.htm 

APN to restructure as earnings slashed. (2011, May 4). The Australian. Retrieved from 
http://www.theaustralian.com.au/business/apn-to-restructure-as-earnings-slashed/story-
e6frg8zx-1226049448331 

Apostolou, N. (2011, March 31). APN hits regional Oz with group buying. The Register. Retrieved 
from http://www.theregister.co.uk/2011/03/31/apn_group_buying/ 

Arthur, C. (2011, May 11). Microsoft buys Skype for $8.5bn in its biggest purchase and gamble yet. 
The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/technology/2011/may/10/microsoft-
buys-skype-biggest-gamble-yet 

BBC World Service (2007).“World Divided on Press Freedom”. Poll 10 December. 2007. Retrieved 

14 April 2011 from http://www.globescan.com/news_archives/bbc75/ 

Bond, G. & Nippert, M. (2011, June 16). Shock resignation of MediaWorks chief. Retrieved from 

http://www.nbr.co.nz/article/shock-resignation-mediaworks-chief-mn-p-95390 

Bright, P. (2011, May 10)  Microsoft Buys Skype for $8.5 Billion. Why, Exactly? Wired. Retrieved from 
http://www.wired.com/epicenter/2011/05/microsoft-buys-skype-2/ 

http://www.guide2.co.nz/money/news/business/abandonment-of-public-service-tv-039tragic039-for-new-zealand/11/21513
http://www.guide2.co.nz/money/news/business/abandonment-of-public-service-tv-039tragic039-for-new-zealand/11/21513
http://www.theaustralian.com.au/business/opinion/fairfax-medias-radio-assets-attract-interest/story-fn7rgef9-1226065157714
http://www.theaustralian.com.au/business/opinion/fairfax-medias-radio-assets-attract-interest/story-fn7rgef9-1226065157714
http://nyconvergence.com/2011/05/aol-to-lose-100-million-on-patch-forbes-says.html
http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-ownershipSummary
http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-ownershipSummary
http://www.apn.com.au/newzealand.html
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1102/S00297/apn-starts-the-year-on-several-high-notes.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1102/S00297/apn-starts-the-year-on-several-high-notes.htm
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10745852
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1105/S00080/apn-fairfax-warn-of-lower-profits.htm
http://www.theaustralian.com.au/business/apn-to-restructure-as-earnings-slashed/story-e6frg8zx-1226049448331
http://www.theaustralian.com.au/business/apn-to-restructure-as-earnings-slashed/story-e6frg8zx-1226049448331
http://www.theregister.co.uk/2011/03/31/apn_group_buying/
http://www.guardian.co.uk/technology/2011/may/10/microsoft-buys-skype-biggest-gamble-yet
http://www.guardian.co.uk/technology/2011/may/10/microsoft-buys-skype-biggest-gamble-yet
http://www.globescan.com/news_archives/bbc75/
http://www.nbr.co.nz/article/shock-resignation-mediaworks-chief-mn-p-95390
http://www.wired.com/epicenter/2011/05/microsoft-buys-skype-2/


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 24 
 

Brown, D. (2011, June 29). News Corp sells MySpace for bargain $35 million. CBSNews. Retrieved 
from http://www.cbsnews.com/8301-504943_162-20075530-10391715.html 

Canning, S. (2011, March 8). Fairfax Media buys holiday websites. The Australian. Retrieved from 
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-media-buys-holiday-websites/story-e6frg8zx-
1226017317787 

Cheng, D. (2011, April 7). Axe falls on last public service channel. The NZ Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10717622 

 Chenoweth, B. (2011, May 3). A presentation at the APN 2011 Annual General Meeting. Retrieved 
from 
http://member.afraccess.com/media?id=CMN://4A231651&filename=20110503/APN_0117709
4.pdf 

          Chessell, J. (2011a, May 12). Fairfax confirms 82 sub-editors' jobs to go. The Australian. Retrieved 
from http://www.theaustralian.com.au/business/media/fairfax-confirms-82-sub-editors-jobs-to-
go/story-e6frg996-1226054570632  

Chessell, J. (2011b, August 27). Fairfax Media awash in a $400m sea of red ink. The Australian. 
Retrieved from http://www.theaustralian.com.au/business/profit-loss/fairfax-media-awash-in-a-
400m-sea-of-red-ink/story-fn91vch7-1226123173184 

 Chessell, J., Ahmed, N. (2011, April 25). Fairfax, APN in talks to merge printing. The Australian. 
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-apn-in-talks-to-merge-printing/story-e6frg8zx-
1226044198580 

Coleman, J. (2011, May 3). Hansard debates. Television New Zealand Amendment Bill – Second 
Reading. New Zealand Parliamentary Debates. [Volume:672;Page:18270]. Retrieved from 
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Debates/Debates/7/f/b/49HansD_20110503_00000831-
Television-New-Zealand-Amendment-Bill-Second.htmm  

Doyle, G. (2002). The economics and politics of convergence and concentration in the UK and 

European media. (1
st
 ed.) London: Sage Publications. 

Drinnan, J. (2011a, May 6). Secret-squirrel deals becoming norm. The Business Herald. p.7 

           Drinnan, J. (2011b, May 4). Advert drop hits APN and Fairfax earnings. The NZ Herald. Retrieved 
from  http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10723221 

           Drinnan, J. (2011c, April 21). MediaWorks lifeline has strings attached, documents reveal. The NZ 
Herald. Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/new-
zealand/news/article.cfm?l_id=71&objectid=10720648 

Dwyer. T. (2010). Media Convergence. Issues in Cultural and Media Studies. Berkshire: Open 
University Press. 

 Fahy, B. (2011, May 24). Meet the hyperlocals: Yellow faces up to Localist‟s directory challenge with 
„me-too‟ offering . Retrieved from http://www.stoppress.co.nz/news/2011/05/meet-the-
hyperlocals-yellow-faces-up-to-localists-directory-challenge-with-me-too-offering/ 

 
Fairfax (2010, June 9). Best in the Business at Business. [Press Release]. Retrieved from  

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1006/S00229.htm 
 

Fairfax (2011a, February 14). 85%+ of New Zealanders reached by Fairfax Media Brands. [Press 
Release] Retrieved from 
http://www.fairfaxmedia.co.nz/news/article.dot?id=24013&currentPage=2 

http://www.cbsnews.com/8301-504943_162-20075530-10391715.html
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-media-buys-holiday-websites/story-e6frg8zx-1226017317787
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-media-buys-holiday-websites/story-e6frg8zx-1226017317787
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10717622
http://member.afraccess.com/media?id=CMN://4A231651&filename=20110503/APN_01177094.pdf
http://member.afraccess.com/media?id=CMN://4A231651&filename=20110503/APN_01177094.pdf
http://www.theaustralian.com.au/business/media/fairfax-confirms-82-sub-editors-jobs-to-go/story-e6frg996-1226054570632
http://www.theaustralian.com.au/business/media/fairfax-confirms-82-sub-editors-jobs-to-go/story-e6frg996-1226054570632
http://www.theaustralian.com.au/business/profit-loss/fairfax-media-awash-in-a-400m-sea-of-red-ink/story-fn91vch7-1226123173184
http://www.theaustralian.com.au/business/profit-loss/fairfax-media-awash-in-a-400m-sea-of-red-ink/story-fn91vch7-1226123173184
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-apn-in-talks-to-merge-printing/story-e6frg8zx-1226044198580
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-apn-in-talks-to-merge-printing/story-e6frg8zx-1226044198580
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Debates/Debates/7/f/b/49HansD_20110503_00000831-Television-New-Zealand-Amendment-Bill-Second.htmm
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Debates/Debates/7/f/b/49HansD_20110503_00000831-Television-New-Zealand-Amendment-Bill-Second.htmm
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10723221
http://www.nzherald.co.nz/new-zealand/news/article.cfm?l_id=71&objectid=10720648
http://www.nzherald.co.nz/new-zealand/news/article.cfm?l_id=71&objectid=10720648
http://www.stoppress.co.nz/news/2011/05/meet-the-hyperlocals-yellow-faces-up-to-localists-directory-challenge-with-me-too-offering/
http://www.stoppress.co.nz/news/2011/05/meet-the-hyperlocals-yellow-faces-up-to-localists-directory-challenge-with-me-too-offering/
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1006/S00229.htm
http://www.fairfaxmedia.co.nz/news/article.dot?id=24013&currentPage=2


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 25 
 

Fairfax (2011b, May 3). Fairfax Media Limited Trading and Strategic Plan Update. [Trading Update]. 

Retrieved from http://www.fxj.com.au/shareholders/StrategicPlanupdate030511.pdf 

Fairfax (2011c, February 16). Impressive market results prove Fairfax Media dominates Digital 

domain. [Corporate News]. Retrieved from 
http://www.fairfaxmedia.co.nz/news/article.dot?id=24327&currentPage=2 

Fairfax (2011d, July 22). Fairfax Media launches Auckland news & entertainment site. [Press 
Release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/AK1107/S00596/fairfax-media-
launches-auckland-news-entertainment-site.htm 

Fairfax appoints NZ news head. (2011, May 13). The Stuff. Retrieved from  

http://www.stuff.co.nz/business/industries/4999760/Fairfax-appoints-NZ-news-head 

Fairfax kills NZPA. (2011, April 7) Kiwiblog. Retrieved from 

http://www.kiwiblog.co.nz/2011/04/fairfax_kills_nzpa.html 

Fairfax says online paywalls 'needed for business' - Greg Hywood (2011, June 20). AFP. 
Retrieved from  http://www.news.com.au/business/fairfax-says-paywalls-needed-for-business-
plans-to-charge-users-for-some-online-acess/story-e6frfm1i-1226078243681#ixzz1VKk8VlLu 

Fairfax to sell radio stations (2011, May 17). The Skynews.com.au. Retrieved from 
http://www.skynews.com.au/businessnews/article.aspx?id=613899&vId= 

 
FCC (2011, June 9). Information Needs of Communities. The Changing Media Landscape in a 

Broadband Age. Retrieved from http://www.fcc.gov/info-needs-communities#download 
 
Fox News (2011, February 2). News Corp., Apple Join to Launch iPad-Exclusive News App „The 

Daily‟. Retrieved from http://www.foxnews.com/scitech/2011/02/02/news-corp-apple-prepare-
unveil-ipad-news-service-daily/#ixzz1UlhkUcOs 

Glucina, R., & Hurley, B. (2011, August 7). Sky may bag broke TV3. NZ Herald. Retrieved from  
           http://www.nzherald.co.nz/television/news/article.cfm?c_id=339&objectid=10743416 

Google Buys Motorola for $12.5 Billion, Moves Into Hardware. (2011, August 15). Forbes. 
Retrieved from http://www.forbes.com/sites/mobiledia/2011/08/15/google-buys-motorola-for-12-
5-billion-moves-into-hardware/ 

Google buys YouTube for $1.65 billion. (2006, October 10). MSNBC. Retrieved from 
http://www.msnbc.msn.com/id/15196982/ns/business-us_business/t/google-buys-youtube-
billion/ 

Govt lends MediaWorks $43m against advice (2011, April 7.) The ONE News. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/politics-news/govt-lends-mediaworks-43m-against-advice-4108249 

 
Harman, M. (2011, June 13). Going Local: Yellow And Localist Evolve The Business Directory. 

Retrieved from http://www.voxy.co.nz/business/going-local-yellow-and-localist-evolve-business-
directory/4/92022 

INM can't find buyer for its APN stake. (2009, January 27). The ninemsn.com.au. Retrieved from  
http://news.ninemsn.com.au/business/733404/inm-cant-find-buyer-for-its-apn-stake 

 Irondbridge (2009, December 18). MediaWorks completes recapitalization. [Press Release]. 
Retrieved from http://www.ironbridge.com.au/press/mediaworks_181209.htm 

           Jackson, S., Sinclair, L. (2011, May 16). Job cuts rumoured as News eyes Fairfax print deal. The 
Australian. Retrieved from http://theaustralian.newspaperdirect.com/epaper/viewer.aspx 

 

http://www.fxj.com.au/shareholders/StrategicPlanupdate030511.pdf
http://www.fairfaxmedia.co.nz/news/article.dot?id=24327&currentPage=2
http://www.scoop.co.nz/stories/AK1107/S00596/fairfax-media-launches-auckland-news-entertainment-site.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/AK1107/S00596/fairfax-media-launches-auckland-news-entertainment-site.htm
http://www.stuff.co.nz/business/industries/4999760/Fairfax-appoints-NZ-news-head
http://www.kiwiblog.co.nz/2011/04/fairfax_kills_nzpa.html
http://www.news.com.au/business/fairfax-says-paywalls-needed-for-business-plans-to-charge-users-for-some-online-acess/story-e6frfm1i-1226078243681#ixzz1VKk8VlLu
http://www.news.com.au/business/fairfax-says-paywalls-needed-for-business-plans-to-charge-users-for-some-online-acess/story-e6frfm1i-1226078243681#ixzz1VKk8VlLu
http://www.skynews.com.au/businessnews/article.aspx?id=613899&vId
http://www.fcc.gov/info-needs-communities#download
http://www.foxnews.com/scitech/2011/02/02/news-corp-apple-prepare-unveil-ipad-news-service-daily/#ixzz1UlhkUcOs
http://www.foxnews.com/scitech/2011/02/02/news-corp-apple-prepare-unveil-ipad-news-service-daily/#ixzz1UlhkUcOs
http://www.nzherald.co.nz/television/news/article.cfm?c_id=339&objectid=10743416
http://www.forbes.com/sites/mobiledia/2011/08/15/google-buys-motorola-for-12-5-billion-moves-into-hardware/
http://www.forbes.com/sites/mobiledia/2011/08/15/google-buys-motorola-for-12-5-billion-moves-into-hardware/
http://www.msnbc.msn.com/id/15196982/ns/business-us_business/t/google-buys-youtube-billion/
http://www.msnbc.msn.com/id/15196982/ns/business-us_business/t/google-buys-youtube-billion/
http://tvnz.co.nz/politics-news/govt-lends-mediaworks-43m-against-advice-4108249
http://www.voxy.co.nz/business/going-local-yellow-and-localist-evolve-business-directory/4/92022
http://www.voxy.co.nz/business/going-local-yellow-and-localist-evolve-business-directory/4/92022
http://news.ninemsn.com.au/business/733404/inm-cant-find-buyer-for-its-apn-stake
http://www.ironbridge.com.au/press/mediaworks_181209.htm
http://theaustralian.newspaperdirect.com/epaper/viewer.aspx


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 26 
 

Joyce, S. (2011, March 9). Order Paper and questions: Questions for oral answer. New Zealand 
Parliamentary Debates, 670. Retrieved from http://www.parliament.nz/en-
NZ/PB/Business/QOA/9/1/f/49HansQ_20110309_00000012-12-MediaWorks-Payment-
Arrangement.htm 

Keall, H. 2009, December 3). Publisher reveals number of paid subscribers to NBR 24/7. NBR. 
Retrieved from http://www.nbr.co.nz/opinion/chris-keall/publisher-reveals-number-paid-
subscribers-nbr-247 

  Keall, C. (2011, March 4). TVNZ7's demise will be Sky TV shareholders' gain – analyst. The NBR. 
Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/tvnz7s-demise-will-be-sky-tv-shareholders-gain-
analyst-ck-87497 

          Kedgley, S. (2011a, March 9). The Government‟s generosity to private broadcasters. The Frogblog. 
Blog posted to http://blog.greens.org.nz/2011/03/09/the-governments-generosity-to-private-
broadcasters/ 

          Kedgley, S. (2011b, May 5). Shocking TVNZ Amendment Bill. [Speech.]. Retrieved from 
http://www.greens.org.nz/speeches/shocking-tvnz-amendment-bill 

Keown, J. (2011, April 13). MediaWorks payment went against Treasury advice. The NBR. Retrieved 
from  http://www.stuff.co.nz/business/industries/4879571/MediaWorks-payment-went-against-
Treasury-advice 

          Key, J. (2011, March 28 ). Order Paper and Question: Questions for written answer. New Zealand 
Parliamentary Debates, 2043. Retrieved from http://www.parliament.nz/en-
NZ/PB/Business/QWA/7/e/e/QWA_02043_2011-2043-2011-Hon-Trevor-Mallard-to-the-Prime-
Minister.htm 

Lambert, M. (2011, August 31). End of an era: NZPA closes. Scoop. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/5537069/End-of-an-era-NZPA-closes 

 Lee, J., Kruger, C. (2010, December 8). Rinehart takes $50m stake in Fairfax. The Sydney Morning 
Herald. Retrieved from http://www.smh.com.au/business/media-and-marketing/rinehart-takes-
50m-stake-in-fairfax-20101207-18of6.html 

Mallard, T. (2011, March 9). Government still has questions to answer on MediaWorks sweetheart 
deal. Blog posted to http://www.labour.org.nz/node/3304 

Media giant says it wanted to save NZPA. (2011, April 8). The Radio New Zealand. Retrieved from  

http://www.radionz.co.nz/news/national/72294/media-giant-says-it-wanted-to-save-nzpa 

          MediaWorks (2011a). About MediaWorks NZ. Retrieved from 
http://www.mediaworks.co.nz/Default.aspx?tabid=38 

MediaWorks (2011b, March 10). Statement On A Misleading NZ Herald Article Re MediaWorks. 
[Press Release] Retrieved from  http://www.scoop.co.nz/stories/BU1103/S00319/statement-on-
a-misleading-nz-herald-article-re-mediaworks.htm 

MediaWorks site adds to competition. (2011, February 2). Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/4605904/MediaWorks-site-adds-to-competition 

MediaWorks whacked with 11.2% interest on deferred payments to govt. (2011, March 9). The 
NBR. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/no-govt-loan-media-company-joyce-nn-87815 

Microsoft (2011, February 11). Nokia and Microsoft Announce Plans for a Broad Strategic 
Partnership to Build a New Global Mobile Ecosystem. [Press Release] Retrived from 
http://www.microsoft.com/presspass/press/2011/feb11/02-11partnership.mspx 

http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Business/QOA/9/1/f/49HansQ_20110309_00000012-12-MediaWorks-Payment-Arrangement.htm
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Business/QOA/9/1/f/49HansQ_20110309_00000012-12-MediaWorks-Payment-Arrangement.htm
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Business/QOA/9/1/f/49HansQ_20110309_00000012-12-MediaWorks-Payment-Arrangement.htm
http://www.nbr.co.nz/opinion/chris-keall/publisher-reveals-number-paid-subscribers-nbr-247
http://www.nbr.co.nz/opinion/chris-keall/publisher-reveals-number-paid-subscribers-nbr-247
http://www.nbr.co.nz/article/tvnz7s-demise-will-be-sky-tv-shareholders-gain-analyst-ck-87497
http://www.nbr.co.nz/article/tvnz7s-demise-will-be-sky-tv-shareholders-gain-analyst-ck-87497
http://blog.greens.org.nz/2011/03/09/the-governments-generosity-to-private-broadcasters/
http://blog.greens.org.nz/2011/03/09/the-governments-generosity-to-private-broadcasters/
http://www.greens.org.nz/speeches/shocking-tvnz-amendment-bill
http://www.stuff.co.nz/business/industries/4879571/MediaWorks-payment-went-against-Treasury-advice
http://www.stuff.co.nz/business/industries/4879571/MediaWorks-payment-went-against-Treasury-advice
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Business/QWA/7/e/e/QWA_02043_2011-2043-2011-Hon-Trevor-Mallard-to-the-Prime-Minister.htm
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Business/QWA/7/e/e/QWA_02043_2011-2043-2011-Hon-Trevor-Mallard-to-the-Prime-Minister.htm
http://www.parliament.nz/en-NZ/PB/Business/QWA/7/e/e/QWA_02043_2011-2043-2011-Hon-Trevor-Mallard-to-the-Prime-Minister.htm
http://www.stuff.co.nz/business/5537069/End-of-an-era-NZPA-closes
http://www.smh.com.au/business/media-and-marketing/rinehart-takes-50m-stake-in-fairfax-20101207-18of6.html
http://www.smh.com.au/business/media-and-marketing/rinehart-takes-50m-stake-in-fairfax-20101207-18of6.html
http://www.labour.org.nz/node/3304
http://www.radionz.co.nz/news/national/72294/media-giant-says-it-wanted-to-save-nzpa
http://www.mediaworks.co.nz/Default.aspx?tabid=38
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1103/S00319/statement-on-a-misleading-nz-herald-article-re-mediaworks.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1103/S00319/statement-on-a-misleading-nz-herald-article-re-mediaworks.htm
http://www.stuff.co.nz/business/industries/4605904/MediaWorks-site-adds-to-competition
http://www.nbr.co.nz/article/no-govt-loan-media-company-joyce-nn-87815
http://www.microsoft.com/presspass/press/2011/feb11/02-11partnership.mspx


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 27 
 

Microsoft buys stake in Facebook. (2007, October 24). The BBC. Retrieved from  
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7061042.stm 

 
News Corporation (2011, February 2). Introducing The Daily. [Press Release]. Retrieved from  

         http://www.newscorp.com/news/news_471.html 

News Corp., Apple Join to Launch iPad-Exclusive News App The Daily. (2011, February 2). Fox 
News. Retrieved from http://www.foxnews.com/scitech/2011/02/02/news-corp-apple-prepare-
unveil-ipad-news-service-daily/#ixzz1UlhkUcOs 

News agency under review. (2011, April 6). The Stuff. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/timaru-
herald/business/4855584/News-agency-under-review 

Newspaper Ad Revenue Falls To Lowest Level in 27 Years. (2011, March 6). The Huffington Post. 
http://www.huffingtonpost.com/2011/06/03/newspaper-ad-revenue-fall_0_n_870753.html 

Nippert, M. (2011, August 18). Huge Herald writedown plunges APN into loss. NBR. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/article/huge-herald-writedown-plunges-apn-loss-mn-99132 

 NZ: Probable NZPA closure sends media shockwaves.(2011, April 7). The Scoop. Retrieved from 
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-04-07/nz-probable-nzpa-closure-sends-
media-shockwaves 

O’Carroll, L. (2011, June 6). Independent News & Media in turmoil as O'Reilly and O'Brien continue 
row. The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/business/ireland-business-blog-
with-lisa-ocarroll/2011/jun/06/ireland-gavin-o-reilly 

 Open letter on NZ public broadcasting policy. (2011, April 14). [PDF]. Retrieved from 
http://www.pmc.aut.ac.nz/sites/default/files/file_bin/201104/Open%20Letter%20on%20Public%
20Broadcasting%20April%202011.pdf 

Pew Research Center (2011, n.d.) The State of the News Media 2011. An annual Report on 
American Journalism. Retrieved from http://stateofthemedia.org/2011/overview-2/key-findings/ 

 
Plunkett, J. (2011, January 12). BBC Trust chair: we may cut back digital channels. The Guardian. 

Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/12/bbc-cuts-bbc3-bbc4 

Prime Minister defends loan to MediaWorks. (2011, April 8). The ONE News. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/national-news/prime-minister-defends-loan-mediaworks-4109116 

          Probable Closure of NZPA Sends Shockwaves Through Media. (2011, April 6). The Scoop. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/HL1104/S00045/probable-closure-of-nzpa-
sends-shockwaves-through-media.htm 

Rosenberg, B. (2008). News Media Ownership in New Zealand. CAFCA publications. [Electronic 
version].  

 
Rosenberg, B. (2009). NZ media 2008. Politics and the financial crisis. Pacific Journalism Review 15 

(1) 2009. p. 186-218 
 
Skoler, M. (2011, nd.) Community: A New Business Model for News. Nieman Reports Summer 2011. 

Retrieved 16 June 2011 from 
http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/102622/Community-A-New-Business-Model-for-
News.aspx 

Sky TV NZ. (2010, September 29). Sky Confirms ISP Partners For iSky. [Press Release] Retrieved 
from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1009/S00908/sky-confirms-isp-partners-for-isky.htm 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/7061042.stm
http://www.newscorp.com/news/news_471.html
http://www.foxnews.com/scitech/2011/02/02/news-corp-apple-prepare-unveil-ipad-news-service-daily/#ixzz1UlhkUcOs
http://www.foxnews.com/scitech/2011/02/02/news-corp-apple-prepare-unveil-ipad-news-service-daily/#ixzz1UlhkUcOs
http://www.stuff.co.nz/timaru-herald/business/4855584/News-agency-under-review
http://www.stuff.co.nz/timaru-herald/business/4855584/News-agency-under-review
http://www.huffingtonpost.com/2011/06/03/newspaper-ad-revenue-fall_0_n_870753.html
http://www.nbr.co.nz/article/huge-herald-writedown-plunges-apn-loss-mn-99132
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-04-07/nz-probable-nzpa-closure-sends-media-shockwaves
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-04-07/nz-probable-nzpa-closure-sends-media-shockwaves
http://www.guardian.co.uk/business/ireland-business-blog-with-lisa-ocarroll/2011/jun/06/ireland-gavin-o-reilly
http://www.guardian.co.uk/business/ireland-business-blog-with-lisa-ocarroll/2011/jun/06/ireland-gavin-o-reilly
http://www.pmc.aut.ac.nz/sites/default/files/file_bin/201104/Open%20Letter%20on%20Public%20Broadcasting%20April%202011.pdf
http://www.pmc.aut.ac.nz/sites/default/files/file_bin/201104/Open%20Letter%20on%20Public%20Broadcasting%20April%202011.pdf
http://stateofthemedia.org/2011/overview-2/key-findings/
http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/12/bbc-cuts-bbc3-bbc4
http://tvnz.co.nz/national-news/prime-minister-defends-loan-mediaworks-4109116
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1104/S00045/probable-closure-of-nzpa-sends-shockwaves-through-media.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1104/S00045/probable-closure-of-nzpa-sends-shockwaves-through-media.htm
http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/102622/Community-A-New-Business-Model-for-News.aspx
http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/102622/Community-A-New-Business-Model-for-News.aspx
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1009/S00908/sky-confirms-isp-partners-for-isky.htm


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 28 
 

          Sky TV NZ (2011a). Shareholders. Retrived from 

http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157&art_id=2200 

Sky TV NZ (2011b, March 1). TVNZ to Launch 24 Hour Kidzone Channel on Sky. [Press Release]. 

Retrieved from http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=35083 

Sky TV NZ (2011c, August 26) Sky Television Announces 2011 Annual Results. [Press Release] 
Retrieved from http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202 

Sky TV NZ. (2011d, May 25). Sky Television Application Tops 50,000 Downloads In First 4 Weeks! 
[Press Release] Retrieved from http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=35590 

Split down the middle at INM. (2011, June 5). The Sunday Business Post Online. Retrieved 
http://www.sbpost.ie/news/ireland/split-down-the-middle-at-inm-56714.html 

Stone, A. (2011, August 31). Farewell NZPA, hello three new services. NZ Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10748448 

Telecom NZ (2010, May 26). Telecom launches free Facebook access. [Press Release] Retrieved 
from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1005/S00809.htm 

 
Telecom NZ (2011, April 15). Telecom and Yahoo!7 confirm change of partnership [Press release]. 

Retrieved from http://www.telecom-
media.co.nz/releases_detail.asp?id=3764&page=1&pagesize=10 

Thompson, P. (2011, March 27). Govt shows double standards over broadcasting. The Dominion 
Post. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/4807990/Govt-shows-
double-standards-over-broadcast 

TVNZ (2011, March 13). TVNZ Launches New Channel U – Where Facebook Meets TV. [Press 
Release]. Retrieved from http://tvnz.co.nz/content/4060372 

TVNZ7 to close as govt confirms no more funding. (2011, April 6). The ONE News. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/national-news/tvnz7-close-govt-confirms-no-more-funding-4104745 

          Vaughan, G. (2010). Goldman takes 13% MediaWorks stake. The Stuff 12 February. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/business/3320067/Goldman-takes-13-MediaWorks-stake 

Watkins, T. (2011, April 7). TVNZ 7 to get the chop. The Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/national/politics/4856878/TVNZ-7-to-get-the-chop 

Wiggs, L. (2009, November 29). NBR‟s performance since the subscription wall was built. Lance 
Wiggs. Retrieved from http://lancewiggs.com/2009/11/29/2134-nbrs-performance-since-the-
wall/ 

Winseck D. (2008). The state of media ownership and media markets: Competition                                 

or concentration and why should we care? Sociology Compass, 2(1), 34-47. 

Winston calls on govt to explain 'bail-out' of MediaWorks, owned by Johnny Foreigner. (2011, 
March 9). The NBR. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/winston-calls-govt-explain-bail-
out-mediaworks-owned-johnny-foreigner-ck-87880 

 

 

 

About author: 

http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157&art_id=2200
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=35083
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=35590
http://www.sbpost.ie/news/ireland/split-down-the-middle-at-inm-56714.html
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10748448
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1005/S00809.htm
http://www.telecom-media.co.nz/releases_detail.asp?id=3764&page=1&pagesize=10
http://www.telecom-media.co.nz/releases_detail.asp?id=3764&page=1&pagesize=10
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/4807990/Govt-shows-double-standards-over-broadcast
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/4807990/Govt-shows-double-standards-over-broadcast
http://tvnz.co.nz/content/4060372
http://tvnz.co.nz/national-news/tvnz7-close-govt-confirms-no-more-funding-4104745
http://www.stuff.co.nz/business/3320067/Goldman-takes-13-MediaWorks-stake
http://www.stuff.co.nz/national/politics/4856878/TVNZ-7-to-get-the-chop
http://lancewiggs.com/2009/11/29/2134-nbrs-performance-since-the-wall/
http://lancewiggs.com/2009/11/29/2134-nbrs-performance-since-the-wall/
http://www.nbr.co.nz/article/winston-calls-govt-explain-bail-out-mediaworks-owned-johnny-foreigner-ck-87880
http://www.nbr.co.nz/article/winston-calls-govt-explain-bail-out-mediaworks-owned-johnny-foreigner-ck-87880


JMAD 2011 Aotearoa New Zealand Media Ownership Report Page 29 
 

Ms Merja Myllylahti is a manager of the JMAD‟s media mapping project. She is also a 

tutor/lecturer and PhD researcher at the AUT School of Communication Studies. Her 

research interest lies in evolving business models of online news media, and especially how 

the new pay and subscription models are utilised by New Zealand media industry. 

In 2009, her research paper “Taking paper out of news: A case study of Taloussanomat, 

Europe's first online-only newspaper” won the best research paper at the International 

Symposium for Online Journalism in Austin, Texas. The press coverage on her work has 

been extensive worldwide - including The Wall Street Journal, Reuters, The Guardian and 

The Independent. 

merja.myllylahti@aut.ac.nz 

 

http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a910438626~db=all~jumptype=rss
http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a910438626~db=all~jumptype=rss
mailto:merja.myllylahti@aut.ac.nz

